סדר יום ושינה של תינוקות – חלק ב'

איך מתחילים לבנות סדר יום לתינוקות? ללכת לפי חלונות שינה או סימני עייפות? תנו לי לעשות לכם קצת סדר בבלגן..

אז אחרי שלמדנו במאמר הקודם מתי כדאי להתחיל, הגיע הזמן להבין איך בכלל מתחילים.

השלב הראשון והכי חשוב, שקובע איך היום של התינוק שלנו ייראה, זו שעת ההתעוררות בבוקר. אז ככה – מוצאים את השעה שהתינוק בד"כ מתעורר בה שהיא הכי קרובה לזריחה, משהו בין 06:00 ל- 07:00 בבוקר, ונלחמים ברצון שלנו להרדים את התינוק חזרה ולישון עד הצהריים, וקמים להתחיל את היום. חושפים את התינוק לקרני השמש ולאוויר הצח, וכך מתחילים לסנכרן את השעון הביולוגי שלו (ושלנו!).

שלב שני, זה תזמון התנומות במהלך היום. בטח נתקלתם (או לא..) במושג חלונות שינה. לפי יועצות שינה מסוימות, חלונות שינה הן הזמן האופטימלי להשכיב את התינוק לישון, ואם נרצה להקדים את השינה של התינוק, הוא פשוט לא יירדם.

מכיוון שבענייני סדר יום עסקינן, אציין את טבלת חלונות השינה רק של גילאים 0-3 חודשים ו- 3-5 חודשים, כשהמטרה הרצויה היא שעד גיל 3 חודשים יהיה כבר סדר יום מובנה.

לפי טבלת חלונות השינה, עד גיל 3 חודשים חלון השינה מופיע כשעה עד שעה וחצי מרגע ההתעוררות האחרונה. כלומר, אם התינוק התעורר ב- 07:00, אז הוא אמור להירדם לשנת הבוקר המוקדמת שלו עד 08:00 / 08:30. לאחר מכן, אם הוא התעורר משנת הבוקר המוקדמת ב- 09:15, אז עד 10:15 / 10:45 הוא אמור להירדם לשנת הבוקר השנייה וכן הלאה, כאשר בגיל הזה הוא צריך לישון כ – 3-4 תנומות במהלך היום, ועוד שינה ארוכה במהלך הלילה (עם התעוררויות לצורך אכילה).

בגילאים 3-5 חודשים, טבלת חלונות השינה מציעה כי נרדים את התינוק לתנומה הראשונה לאחר שעה עד שעה וחצי מההתעוררות של הבוקר, שעה וחצי עד שעתיים לתנומה השנייה, שעה וחצי עד שעתיים לתנומה השלישית, ושעה עד שעה וחצי לשינה של הלילה. בשלב הזה אנחנו אמורים גם לראות כי שנת הבוקר ואחה"צ הן קצרות, ואילו שנת הצהריים היא ארוכה יותר.

אם אתם מרגישים שטבלת חלונות השינה עובדת לכם, אז יופי! הרווחתם. אבל אם אתם מרגישים שאתם נתקלים בקשיים בהרדמת התינוק שלכם, אתם לא לבד.. טבלת חלונות השינה היא מאוד כללית, ולא מתאימה לכולם. לדוגמה, יש תינוקות שחווים התפתחות מוטורית מהירה, וההרדמות תהיה קשה עבורם בחלון שינה המותאם לגילם. אז מה עושים? עוקבים אחר סימני עייפות בתוך חלונות השינה. סימני העייפות האופטימליים להרדמה של תינוק הם גבות ורודות, עיניים מבריקות, בהייה (לפעמים נראה כמו שעמום).

שפשוף עיניים או אוזניים אלו כבר סימנים מתקדמים לעייפות, מה שעלול להקשות עלינו את ההרדמה. דרך אגב, פיהוק הוא לא תמיד סימן לעייפות, וגם אם כן, הוא יכול להיות סימן לעייפות מתקדמת, ועל כן אני לא ממליצה לחכות לו. אם התינוק הגיע למצב של קיטורים או בכי – התינוק נמצא בעייפות יתר, ומופרש אצלו הורמון האדרנלין. בעקבות כך, איכות השינה תהיה ירודה ועלולה להיות מלווה ביקיצות מרובות.

אז למדתם מתי כדאי להרדים, אבל איך כל זה נכנס לסדר יום מובנה? כמה שעות הוא אמור לישון בכל תנומה? מתי כדאי להאכיל – לפני או אחרי השינה? ושאלת השאלות – האם כדאי להעיר מהשינה? על כך בחלק הבא..

 

נתראה בהמשך!

דפנה לוגסי – יועצת השינה שלך

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.