סדר יום ושינה של תינוקות – חלק א'

האם את ובעלך ישנים אותו הדבר? אותו מספר שעות או נרדמים ומתעוררים באותה שעה? סביר להניח שלא. גם לתינוקות יש דפוסי שינה שונים אחד משל השני – אז למה להכניס אותם לסדר יום קבוע מראש?

כמות השעות ודפוס השינה של התינוק הם אינדיבידואליים ומשתנים מתינוק לתינוק. אז איך מגיעים לדפוס השינה הנכון עבור התינוק שלנו? ואם יש לנו כבר דפוס מסוים, איך אדע שהוא נכון עבור התינוק שלי?

קודם כל, קצת רקע: שינה מונעת ע"י תהליכים ביולוגיים פנימיים בגופנו, ולכן אי אפשר לחיות בלי שינה – זהו חלק בלתי נפרד מחיינו. הצורך בשינה מושפע מ-2 תהליכים אשר נקראים הדחף לשינה והשעון הביולוגי. הדחף לשינה עולה ככל שאנחנו מצויים יותר זמן ללא שינה. השעון הביולוגי הוא שעון פנימי בגופנו אשר אחראי על זמני ערות ושינה ואורך המחזור שלו הוא 24.2 שעות. כלומר יותר ארוך מאורך מחזור של שעון כדור הארץ. השעון הביולוגי לא מודע באופן אוטומטי לשעה, אך הוא מונע מאותות חיצוניים כגון אור השמש בבוקר, רעש ופעילות במשך היום.

כאשר השעון הביולוגי לא מסונכרן עם הדחף לשינה, או כאשר שניהם לא מסונכרנים עם שעון כדור הארץ, מתחילות להופיע בעיות בשינה.

ע"מ לבנות סדר יום נכון יש להתחשב בתהליכים הביולוגיים הפנימיים של התינוק, ולדאוג שהוא יקבל סביבה מותאמת גם לערות וגם לשינה.

אם לוקח לכם הרבה זמן להרדים את התינוק שלכם למרות שסיפקתם לו סביבה מותאמת לשינה – יכול מאוד להיות שסדר היום שסיגלתם לו לא מתאים לו.

למה בכלל צריך סדר יום?

תינוקות וילדים משגשגים אם סדר היום שלהם מותאם לתהליך הביולוגי הפנימי שלהם. זה נותן להם תחושת ביטחון כאשר יש משהו צפוי ביום שלהם.

אז באיזה גיל כדאי להתחיל?

יש תינוקות שכבר בגיל 6 שבועות ניתן להתחיל לראות כי רוב השינה שלהם מתרכזת בלילה, ועל כן מומלץ להתחיל סדר יום בגיל זה. אין טעם להתחיל לפני, כי זה סתם עלול לתסכל אתכם ואותו.

אז כיצד בונים סדר יום מותאם לצורכי התינוק?

אדבר על כך במאמר הבא..

 

נתראה בהמשך!

דפנה לוגסי – יועצת השינה שלך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.